We trekken een flesje open als we iets te vieren hebben. Bewaren de kurk als herinnering van een mooi moment. En brengen samen een toost uit mét champagne. Maar hoe leer je goede champagne herkennen? Daar weet champagne-expert Jeroen Klijberg alles van. Even bijkletsen met deze ondernemer doet mij beseffen dat het leven zoveel moois te bieden heeft als je er maar vol passie voor gaat.

Jeroen: “Ik krijg gewoon kippenvel van een goed glas champagne”. Niet alleen van het gezelschap of de ambiance, het is echt de juiste combinatie van die drie elementen op de juiste plek. “Het ingrediënt is echt de bubbels.” Inmiddels heeft hij heel wat champagneflessen ontkurkt. En het mooiste van alles, elke fles heeft een eigen verhaal. “Ik verkoop geen zielloze flessen, ik wil dat mensen er meer vanaf weten voordat ze een fles champagne ontkurken.”

Jeroen: ‘Voor het eerst in mijn leven dronk ik pure champagne en dat was liefde op het eerste gezicht’

Het is februari 2010 als Jeroen de vraag van vrienden krijgt om mee op vakantie naar de Champagnestreek te gaan. Van huisje naar huisje slenteren en bij kleine boeren champagne proeven. Jeroen: “Dat is helemaal niet de drank waarvoor ik warm liep, bovendien sprak de prijs- en kwaliteitverhouding van champagne me vaak niet aan.” Toch zag hij dit reisje wel zitten en ging mee naar de Champagne streek. “Ik vergeet nooit dat moment van die verse fles champagne in de kelder van René Jolly Champagne. Voor het eerst in mijn leven dronk ik pure champagne en dat was liefde op het eerste gezicht.”

Wat begon met een paar flesjes in de auto, werd een jaar later een kofferbak vol champagne. Voor zichzelf, een collega, de buurman. “Bij iedere fles had ik een uniek verhaal over de champagne, de boer en het dorp. Geleerd van de boeren. Gaf ik tijdens een verjaardag een fles cadeau, dan kon ik uren blijven praten over de heuvel waarop de druif groeide en daardoor extra rijp is.” Hij verruilde zijn auto voor Bennie een camperbus, waarin plek is voor maar liefst 600 flessen. “Maar al vrij snel wist ik dat ik geen dozen wilde gaan schuiven. Dat zag ik echt niet zitten.” Maar wat dan wel? 

Foto’s: Sieske Geven

Dat ontdekt Jeroen even later op een feestje. “Ik raakte aan de praat met een goede kennis, die wist dat ik altijd als waarderend coach werkte. Heb je ooit weleens nagedacht over die combinatie, merkte hij op, aan de slag als champagne coach. Aan het idee moest ik even wennen, maar het zette me wel aan het denken. Ineens viel het kwartje en dacht ik, waarom ook niet, ik ga mezelf champagne coach noemen” Jeroens filosofie daarachter klinkt als volgt: “Ik wil mensen inspireren om te meer vieren. Er gaat al zoveel goed in het leven, het enige wat ik wil leren is mensen dat vaker laten inzien. En stel je vind het de moeite waard om het extra bijzonder te maken, dan kun je daar met een goed glas champagne op toasten met degene met wie je dat moment wilt delen.”

Jeroen: ‘Ik verkoop viermomenten’

Als champagne coach leert Jeroen je enerzijds lekkere champagne herkennen, maar tegelijk ook hoe je waardering naar jezelf toe uitspreekt. Jeroen: “Ik leer mensen hun eigen talent en kracht te laten zien. Maar ook dat ze daar af en toe bij stilstaan. Ik bezorg mensen een viermomentje! We vieren wel eens wat met champagne: de aankoop van een huis, geboorte van een kind, een huwelijk. Maar het lijkt mij juist mooi om ook de minder grote dingen te vieren. De weg ernaartoe. Stel je gaat op zoek naar een nieuwe baan. Dan maak je die beslissing, je schrijft een motivatiebrief, voert een goed gesprek, dat zijn allemaal milestones en viermomenten naar je eindoel. Als je alleen de einddoelen viert, en het proces loopt anders, dan kan het zomaar zijn dat je niets viert. Het gaat uiteindelijk om de reis ernaartoe. Smile & enjoy life!”

Die waardering uitspreken maakt Jeroen een gelukkig mens. Stilstaan bij de kleine dingen, maakt het leven een stuk aangenamer. Iets wat hij zelf als geen ander ervaart. “Als je champagne verkoopt, denken mensen dat het gillend goed met je gaat. Maar ik ben financieel heel diep gegaan. Al die champagne moest ik zelf financieren, de reisjes en opslag bekostigen. Soms dacht ik weleens, waar ben ik mee bezig? Maar als ik nu kijk wat mijn bedrijf Jérôme’s Champagne me oplevert, is dat alles het dubbel en dwars waard.” In vier jaar tijd heeft Jeroen inmiddels  ruim 120 grote en kleine evenementen georganiseerd, op die events hebben ruim zesduizend mensen zijn champagne gedronken en stond hij laatst op het champagnefestival waar hij in 3 dagen zo’n 2500 mensen aan de bar voorbij kreeg. Daarnaast levert hij regelmatig champagne aan particulieren en zakelijke klanten. “Er is een wereld voor me opengegaan.” 

Foto’s: Tanimara Loupatty

Ambities die zijn er genoeg. Over de manier van waardering wil hij graag een boek schrijven. En voor het stilstaan bij mooie momenten introduceert hij binnenkort de vierbox. Die mensen elkaar cadeau kunnen geven. Als echte liefhebber reist hij zo’n zes tot acht keer per jaar naar de Champagne streek. “Als ik daar ben, dan zwaaien de mensen uit het dorp naar me. Ik kom er niet om snel geld te verdienen, maar om iets moois op te bouwen. Champagne importeer ik van zo’n vijf tot zes boeren en als ik daar ben werk ik altijd wel even mee. Bij de ene boer krijg ik theoretische les, bij de ander mag ik mee labels plakken of nieuwe druiven plantjes aanplanten en bij Marie Demets Champage ga ik dit jaar voor de vierde keer mee oogsten. Van knippen op het land, tot rijden op de trekker, het binnenhalen van de druiven en het vullen van de pers.”

Het riedeltje is hem inmiddels bekend en met al die kennis op zak is Jeroen een echte champagnekenner. Een champagne uit zijn shop is dus niet zomaar een fles, maar een viermoment met een verhaal. Op een handgeschreven briefje kom je meer te weten over de boer, de beste serveertemperatuur, de druif, de smaak. En als jij die informatie weer met je gasten deelt, dan haalt dat ook een champagnekenner in jou ook naar boven…

A bientôt!

Laat een Reactie achter

  1. Jennifer

    Wat een mooi verhaal achter de champagne. Het vieren van de stappen die je zet in plaats van het einddoel, vind ik heel inspirerend.